صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

شنبه ای که گذشت روز جهانی آمار بود! علمی که میتونم بگم واقعا در ایران مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته. 

کاربرد آمار در اکثر ادارات و نهادهای دولتی در حد شمردن و رسم کردن دو تا نمودار سادست که بگن فلان چیز زیاد شده یا کم شده! در سطوح کلان همیشه اعداد و ارقام اشتباه هستن و یا اگه درست باشه مورد آماربافی واقع میشن. کسانی که داده ها رو جمکع آوری می کنن و یا اونها رو تحلیل می کنن شاید جایگاه چندانی نداشته باشن در مجموعه ی کاریشون.  جالبه بدونین بالاترین حقوق رو در سازمان ملل مسئول آمار میگیره و این نشون میده چقدر آمار مهم و حیاتی هست.

آمار علمی پیشبینی و برآورد هست، نه پیشگویی و جادو! آمار به طرز ناباورانه ای با احتمالات آمیخته شده، علمی که شاید واقعا کمتر رخدادی رو قطعی تلقی کنه. پس قرار نیست پیش بینی هایی که توسط علم آمار بیان میشه صد در صد درست باشه، اونها همیشه امکان و احتمال خطا رو در نظر میگیرن. و البته این مساله نباید باعث بشه که از پیشبینی های این علم دلسرد بشیم. به هر حال اونها همیشه تا حدود بالایی، درست برآورد می کنن و منطق اینطور حکم میکنه که بهش عمل کرد و ریسک این عمل رو پذیرفت.

آمار و احتمالات علمی وسیع تر، شیرین تر و عجیب تر از این حرف هاست و کاربردهای زیادی در زندگی و کسب و کار ما داره! پس اگر دارید یک کسب و کار جدید راه میندازین و یا مدیر یک مجموعه هستین از به کار بردن علم آمار و کارشناس آمار برای بالابردن بازدهی کارتون غافل نشین.

 

 

 


 

 

 

 

هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *