صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

سلام دوستان
بیاین ادامه اخبار پلوتو رو پیش بگیریم

امروز، یازدهم جولای، آخرین اخبار را دریافت کردیم، اکنون بهترین و واضح ترین دید به نقاط چهار قلو عجیب و تاریک پلوتو را داریم.فقط 4 میلیون کیلومتر باقیمانده تا اولین نزدیکی به پلوتو در تاریخ اتفاق بیفتد.

چهار نقطه گیج کننده در تصویر سربرگ در نیمکره ای که همیشه به سمت چارن هست قرار دارد و دانشمندان و عامه را مجذوب خود ساخته . پلوتو و چارن به صورت جاذبه ای قفل شدند و دوره تناوب مداری آن ها 6.4 روز است.

در روز های گذشته سرانجام پدیدار شدن زمین شناسی طبقه بندی شده به صورت واضخ طوری که هیچگاه تا کنون مشاهده نشده را مشاهده کردیم.

شکی نکنید که این بهترین تصویر است، چرا که لکه ها و نیمکره رو به چارن برای دوربین های افق های نو و طیف نماها در طول برخورد تاریخی 14 جولای قابل رویت نخواهد بود چرا که در آن روز افق های نو با سرعت 48600 کیلومتر بر ساعت اولین شناسایی را انجام خواهد داد.

آلن استرن محقق اصلی افق های نو از موسسه تحقیقات جنوب غرب در بولدر کولرادو گفت:« عکس یازدهم جولای آخرین و بهترین نگاهی است که هر کسی به پلوتو در دهه های آینده خواهد داشت.»

تصویر نقاط اعجاب انگیز یازدهم جولای توسط دوربین برد بلند افق های نو LORRI گرفته شده در فاصله چهار میلیون کیلومتری و بلافاصله توسط ناسا منتشر شد. وضوح تصویر 10 مایل بر اینچ است. هفته پیش این وضوح تنها 40 مایل بر اینچ بود.

آنها تنها عکس های ابتدایی LOORI از صفحه پلوتو بودند که سر انجام تفکیک شدند، که به منطقه ای اندازه رود میسوری به قطر 480 کیلومتر بالای خط استوا قرار دارد.

دکتر جان اسپنسر همکار محقق افق های نو از ناسا و عضو تیم افق های نو در یک گفت و گوی مختصر زنده گفت:« قلمر منظومه پلوتو در حالت کلی ناشناخته است. پلوتو اصلا شبیه چیزهایی که تا کنون دیدیم نیست»

اکنون با کاوشگر 700 میلیون دلاری ناسا که میلیون ها مایل به سیاره دوگانه نزدیک شده، کیفیت عکس ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و در نهایت تیم میتواند آنها را مورد پردازش قرار دهد.

محققان می گویند لکه های چهارگانه شکل یک چندضلعی را تداعی می کنند و مرزها بین مناطق تاریک و روشن کاملا واضح است.

کورت نیبور دانشمند برنامه ریز افق های نو در مقدر ناسا واقع در واشینگتن می گوید:« این خیلی عجیب ایت که آنها با این نظم قرار گرفتهاند، هرچند طبیعت آنها جذاب و حقیقتا ناشناخته است.»

جف مور از مرکز تحقیقات ایمز ناسا واقع در کالیفرنیا افزود:« ما نمی توانیم بگوییم که آنها فلات هستند یا دشت و یا تغییرات روشنایی آنها کاملا یکدست می باشد یا خیر؟»

اسپنسر گفت:« هر روز چیزهایی می بینیم که قبلا نمیشناختیم. ما این شکاف های سیاه و الگوهای سفید را دیدیم. و هیچ ایده ای در رابطه با اینکه آنها چه معنی می دهند نداریم.»

پاسخگویی به تمام این سوالات دلیلی برای این رویارویی است.

پلوتو یک راز سربه مهر است، با یک طلوع دوباره مثل افق های نو، معادن آن مشخص می شود و پلوتو از یک نقطه به صفحه ای بزرگ تبدیل می شود که قبلا هرگز دیده نشده. 3 بیلیون مایل از زمین فاصله دارد بعد از سفر میان سیاره ای به مدت 9.5 سال.

اسپنسر گفت:« ما چیزهای دایره ای شکلی دیدیم و گفتیم آیا آنها دهانه های برخوردی هستند یا چیز دیگر؟؟؟ ما شکل های دایره ای مانندی روی تریتون – قمر نپتون- دیده بودیم که دهانه برخوردی نبودند.خواهیم فهمید که اینها چه هستند. اما اکنون فقط یک سری عکس های افتضاح خنده دار داریم که فقط حدس هایی روی آن می شود زد. خیلی جالب است!»

تا چند روز پیش ما حتی نمی دانستیم سیاره سرخ دیگر یک قلب بزرگ و یک وال سیاه دارد. (مترجم: آیا این پاراگراف برایتان عجیب است؟؟اینجا را مطالعه کنید )

مور افزود:« زمانی که ما این عکس ها را از نمای دور سر هم می کنیم و به آنها رنگ می دهیم، فضاپیما در حال بدست آوردن تصاویری جدید است که هنوز به زمین ارسال نشده، امیدواریم بتوانیم سرگذشت چهره پلوتو را بفهمیم.»

افق های نو حدود 12500 کیلومتر از پلوتو و 28800 کیلومتر از چارن فاصله خواهد داشت. این نزدیک ترین حالت آن است که در چهاردهم جولای ساعت 11:49 دقیقه صبح به وقت جهانی رخ خواهد داد.

کاوشگر 19 جولای 2006 توسط راکت اتحاد اطلس V ایالات متحده در یک سفر 9 ساله 5.7 بیلیون کیلومتر را طی کرده.

پلوتو آخرین سیاره از نه سیاره کلاسیک است که قرار است مورد بررسی قرار گیرد و یک بررسی اولیه از منظومه خورشیدی تا شش دهه بعد از آغاز عصر فضا طول کشید.

جیم گرین مدیر علوم جهانی از پایگاه ناسا واقع در واشینگتن می گوید:« پلوتو یک عضو جدید از اجرام است. ما آن را کمربند کوییپر می نامیم و آن در ناحیه خارجی منظومه شمسی قرار دارد.»

افق های نو مجهز به بسته ای از تجهیزات مرتبط با هفت شاخه علمی است تا داده ها را هنگام نزدیکی و رویارویی با منظومه پلوتو جمع آوری کند.

افق های نو توسط تیمی که استرن رهبری می کرد ساخته شد و شامل تحقیقاتی از SwRI و APL در لورل ماری لند است. APL همچنین افق های نو و ماموریت را رهبری می کند.

 

 —————————————————-

پ.ن: هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه سایت به روز میشه 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *