صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

هر کاری آداب مخصوص به خودش رو داره. از لباس پوشیدن و خرید رفتن بگیر تا روابط اجتماعی و دوستی و دوست یابی …

امروز من نمیخام از آداب عشق بازی با معشوقه چیزی براتون بگم چون می دونم خیلی هاتون بهتر از من بلدین این چیزا رو و البته اگه بخوام بگم هم چه کنم که اسلام دست و پای ما را بسته و اوضاع واسم ممکنه خطرناک بشه پس بازم نمیگم …  اما قصد دارم از آداب رصد آسمان در کویر براتون بگم، از شیوه ی عشق بازی با آسمان!

شاید تا حالا تبلیغات رصد کویر رو در شبکه های اجتماعی دیده باشین و یا از دوستانتون شنیده باشین که شما رو دعوت به رصد می کنن و ازتون میخوان همراهشون به این سفر کوتاه برین. ممکنه دفعه اولی باشه که به این دسته سفرها میرین و تجربه ای نداشته باشین، ندونین دقیقا باید چی بردارین و باید چیکار کنین؟ اینجا میخام بخشی از تجربیاتم رو باهاتون درمیون بزارم.

اول اینکه پیشنهاد می کنم که تنها نرین به دو علت! اول اینکه داشتن یک همراه، دوست، رفیق میتونه لذت سفر رو براتون دو چندان کنه و دوم اینکه شب های کویر به قدری ساکته که محوترین صداها می تونه به شدت شما رو بترسونه و فراریتون بده. پس حداقل با یک نفر دیگه از عریرانتون هم سفر بشین.

اگه به صورت شخصی به این سفر میرین حتما قبلا در مورد منطقه ی مقصدتون و مشکلات امنیتیش با افراد دارای تجربه صحبت کنین. یادتون باشه شما دیگه قرار نیست داخل شهر باشین و امنیت داخل شهر رو ندارین، پس باید خودتون رو برای هرگونه خطر احتمالی، که کمترینش میتونه گزیده شدن باشه آماده کینن.

اگه با یک تیم یا یک گروه قصد دارین به این سفر برید حتما مطمئن بشین که چادر و محل اسکانش رو آماده کردن و ظرفیت لازم رو تدارک دیدن، اگر اینطور نبود حتما یک چادر تهیه کنین، درسته که آسمان شب کویر، زیبایی خیره کننده ای داره و شما رو ساعتها به خودش سرگرم میکنه ولی یادتون نره هرقدر هم که بیدار بمونین در نهایت خوابتون میگیره و نیاز دارین بخوابین و چه جایی بهتر از داخل چادر اونم درون یه کیسه خواب گرم! راستی لباس گرم حتما بردارین شب ها همیشه هوا خنک تره و ممکنه احساس سرما بکنین.

وقتی به محل مورد نظر رسیدین اکیدا توصیه می کنم از نور سفید استفاده نکنین، یکی از بدترین شکنجه هایی که در طول رصد آسمان در دل کویر می تونین انجام بدین استفاده از نور سفید هست. چشم شما برای انجام یک رصد عالی، با هر ابزار اپتیکی مثل تلسکوپ و یا حتی با چشم غیر مسلح نیاز به این داره که به تاریکی عادت بکنه و استفاده از نور سفید در دل تاریکی نه تنها چشم شما و بقیه رو اذیت می کنه، بلکه باعث میشه دیدشون رو در شب برای چند لحظه کاملا از دست بدن. جتی ممکنه اگه آدم بی اعصابی باهاتون باشه به درگیری لفطی و یا حتی بدتر جریان خاتمه پیدا کنه. پس به هیچ عنوان در شب رصدی از نور سفید استفاده نکنید. رنگ پیشنهادی نور قرمز هست که بر خلاف نور سفید، چشم رو اذیت نمی کنه و نمیزاره عادت کردن چشمتون به تاریکی به سرعت از بین بره.

اما اینکه چه چیزایی تو کوله سفرتون بزارین؟؟ خب این بیشتر جنبه شخصی داره، مثلا دخترا بیشتر گولشون لوازم آرایشیه خب! یا پسرا غالبا دیدم یه اسپیکر بلوتوث بزرگ همراهشون میارن! ولی در عین حال لباس گرم و خوراکی های سبک و انرزی زا مقل خرما همراهتون باشه، اگر داروی خاصی مصرف می کنید بردارید، یه بطری آب هم حتما همراهتون باشه، پاور بانک و باطری هایی که لازم دارین رو حتما شارژ کنین و همراه خودتون بیارین، اگر از باطری قلمی و نیم قلمی استفاده می کنین حتما چند تا اضافه همراهتون باشه، مورد داشتیم طرف بند کفشش تو کویر پاره شده، بند کفش هم یه جفت با خودتون بیارین. کیشه خوابتون فراموشتون نشه و البته آهنگ هایی که دوست دارین گوش کنین، نمی دونین وقتی که دراز کشیدین و دارین آسمون و شهاب ها و ماهواره هایی که از بالای سرتون رد می شن رو رصد می کنین چه حالی میده بهترین آهنگ هایی که تا حالا شنیدین براتون پخش بشه!

سعی کنین شام خیلی سنگین نخورین، چون هم باعث خواب آلودگیتون میشه و نمیتونین از شب رصدی کمال استفاده رو ببرین و هم اینکه چون خون رسانی بیشتر به معدتون میشه برای هضم غذا، ممکنه احساس سرما بهتون دست بده.

خب فکر کنم برای یک شب رصدی آماده باشین، حالا وقتشه که تلسکوپتون رو بردارین و یا با یک گروه نجومی همراه بشین و از رصد آسمان شب لذت ببرین. شاید بعدا از شیوه ی رصد ستاره ها مطلبی ارسال کنم. براتون گم شدن در پهنای بیکران آسمون رو آرزو می کنم. عشق بازی با آسمون و ستاره هاش خوش بگذره!

 

 


 

 

 

 

هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *