صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

ناسا در تاریخ هشتم آبانماه اعلام کرد که تلسکوپ فضایی کپلر، کاشف اسطوره ای سیارات فراخورشیدی به دلیل تمام شدن سوختش برای همیشه خاموش شده و به یک زباله فضایی تبدیل شده. 

کپلر، هفدهم اسفندماه سنه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت هجری خورشیدی با موشک حامل دلتا ۲ به نزدیکی خورشید پرتاب شده و در مداری حول آن به گردش درآمد و تا الان که ارتباطش با زمین قطع شده ۳۸۰۰ سیاره فرا خورشیدی تایید شده رو رصد کرده. جالبه بدونین این تلسکوپ برای ماموریتی سه و نیم ساله طراحی شده ولی حالا حدود ۹٫۵ سال عملیاتی باقی مونده بود. تلسکوپ کیلر به علت نزدیکی زیادش به خورشید قابل سوخت گیری مجدد نیست و پنل های خورشیدی اون هم توان کنترل موتورهای رانشی رو ندارن چون اون موتورها به هر حال نیاز به سوخت دارن، جالبه بدونین کپلر با حدود سه گالن سوخت به فضا پرتاب شد و تمام این مدت اون گالن ها سوخت مورد نیازش رو تامین می کردن.

حالا کپلر بعد از ۹٫۵ سال فعالیت و خدمت و به بشر و توسعه و آشکار سازی ناشناخته ها، خاموش شده و در فضای سرد و بیکران طی طریق می کنه.

ادامه ی راه تلسکوپ فضایی کپلر با ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران هست که به اختصار TESS گفته میشه. گرچه کپلر به بررسی سیارات درون کهکشان راه شیری می پرداخت و دامنه ای تا ۳۰۰۰ سال نوری رو مورد بررسی قرار میداد، ولی TESS کهکشان ها رو مورد مطالعه قرار خواهد داد و دامنه ی عملیاتی اون حدود ۴۰۰ مرتبه گسترده تر از کپلر خواهد بود. باید ببینیم آیا تس میتونه به رویای همیشگی بشر یعنی پیدا کردن حیات در سیارات فرا خورشیدی جامه ی عمل بپوشونه یا نه؟

 

 


 

 

 

هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *