صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

امواج پس زمینه کیهانی یکی از آثار وقوع مهبانگ است که می توان گفت مهمترین دلیل وقوع آن است.

امواج پس زمینه کیهانی چقدر کارآمد بودند؟

خب مهم ترین اطلاعاتی که از امواچ زمینه کیهانی گرفته ایم در پایین ترین سطح آن، هستی است. سالها پیش حتی مطمعن نبودیم که به مدل مهبانگ صحیح است یا خیر. پس با پیش بینی امواج زمینه کیهانی از وقوع مهبانگ و بدون امواج زمینه کیهانی نشات گرفته از نظریه ای دیگر یعنی حالت پایدار، قدمی بسیار مهم در علوم ما است.

دومین چیزی که در باره امواج پس زمینه کیهانی خیلی مهم است این است که طیف رنگی آن خیلی شبیه به جسم سیاه است. و همچنین یک جسم سیاه بودن یعتی اینکه جهان به آرامی و تقریبا از جسمی کدر به شفاف و روشن تبدیل شده. ما واقعا به طور موثر وقتی به بیرون نگاه کردیم فرآیند هم دما را دیدیم و آن خیلی نزدیک به جسم سیاه بود.

و این حقیقت که ما در کیهان حرکت می کنیم می تواند خیلی دقیق به وسیله ناهمسانگردی دو قطبی امواج پس زمینه اندازه گیری شود. به همین دلیل یک سمت آسمان حدود ۳ میلی کلوین داغ تر و درست طرف مخالف آن حدود ۳ میلی کلوین سردتر است. بنابراین برداشت می شود که ما بر سرعتی در حدود یک دهم سرعت نور در حال حرکت هستیم. و در حقیقت ما خیلی دقیق مقدار این سرعت را میدانیم. حدود ۷۳۰ کیلومتر بر ثانیه. خب پس این حرکت منظومه ی خورشیدی و ما در کیهان است.

در نهایت آخرین اطلاعاتی که میتوانیم از امواج پس زمینه به دست آورده ایم، در حقیقت تلسکوپ پلانگ اطلاعاتی در خصوص اندازه گیری الگوهای آماری چیزهای کوچکی که به آنها ناهمسانگردی ها یا بمب های کوچک و دره ها میگوییم در دما اندازه گیری کند. پس با توجه به ۳ میلی کلوین اختلاق دما در حدود ۱۰۰ میکروکلوین اختلاق دما در اندازه گیری نقاط مختلق خواهیم داشت. و بنا بر این وقتی شما به این نقطه ها و جزئیات الگوی آنها نگاه می کنید،شما در حقیقت در حال نگاه کردن به یک ویژگی برجسته هستید که حدود یک و نیم درجه مقیاس مطلوب آن است و این چیزی است که توسط امواج صوتی ایجاد می‌شود امواج که در اوایل تاریخ جهان دست‌خوش اختلالات چگالی می‌شوند. و چقدر می توانند دور شده باشند قبل از اینکه جهان شفاف شود. و این یک شاخص خیلی قوی در مورد کیهان است.

امواح پس زمینه کیهانی در خصوص انرژی تاریک چه حرفی برای گفتن دارند؟

این امواح در مقیاس نیم درجه دارای الگو هستند و این می تواند به طور موثری به شما یک خط موقعیت را بدهد همانطور که شما می توانید با داشتن یک زاویه یاب و اجرام آسمانی مسیر یابی انجام دهید. شما میتوانید خطی در نقشه پیدا کنید که به شما بگوید کجا هستید. اما شما می توانید به الگوهای صوتی مشابه در کیهان ببینید و خواهید فهمید که توزیع کهکشان ها خیلی بیشتر از سطح محلی می باشد. ما داریم از کهکشان ها صحبت می کنیم که ممکن است میلبارها سال نوری با ما فاصله داشته باشند اما از دید کیهان شناسان اینها محلی هستند. و این کهکشان ها همان الگوی مشابه موج را نشان می دهند و می توانید زاویه را در مقیاس محلی بطور محسوسی اندازه گیری کنید و آن را با آنچه که در تاریخ مشاهده می کنید مقایسه کنید و این موقعیت عبور از خط را به شما می دهد. و این به ما می گوید که دقیقا در کجا قرار داریم و چه چیرهایی در کیهان است و به ما میگوید که انرژی تاریک داریم که نمی دانیم دقیقا چه هست ولی می دانیم که چه کار می کند و باعث می شود جهان  گسترش یابد.

 

 

منبع

 

 


 

 

 

سعی می کنم یکشنبه ها راس بیست و سی دقیقه به روز بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *