صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

بالاخره یه روز تو تقویم هست که به تخصص من ربط داشته باشه!

روز جهانی آمار برای اولین بار در ۲۰ اکتبر۲۰۱۰ در سراسر جهان جشن گرفته شد. این روز توسط کمیسیون آمار سازمان ملل متحد (UNSD) تعیین و نام‌گذاری شد. بیش از  ۱۰۳کشور و حداقل ۴۰ سازمان منطقه­ ای و بین­ المللی  روز جهانی آمار ۲۰۱۰ رو جشن گرفتن.  UNSD به تصویب رسوند که این رویداد هر ۵ سال یکبار برگزار بشه.  دومین رویداد روز جهانی آمار روز ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۵، پنج سال پس از اولین روز جهانی آمار برگزار شد. هدف از برگزاری روز جهانی آمار، تاکید بر اهمیت استفاده از آمارهای رسمی در بین تصمیم گیران و سیاست‌گذاران در بالاترین سطح دولتی و توجه ملی به اونه.

برای خیلی ها هنوز که هنوزه این علم در هاله ای از ابهان هست و هنوز که هنوزه نمی دونن علم آمار می تونه براشون چیکار کنه؟! حتی یادمه وقتی رشته آمار قبول شدم چقدر بقیه بهم خندیدن که مثلا « می تونی آمار فلانی رو در بیاری؟» از لحاظ فنی برداشتشون درست بود چون یک بخش علم آمار جمع آوری داده هاست، اما واقعا نگرش محدودی بود!

علم آمار علم جمع آوری، خلاصه سازی و تجزیه و تحلیل داده هاست! اکثر جاها اینطور تعریفش کردن! اما من همیشه گفتم علم آمار، علم یادگیری نحوه قلقلک دادن داده هاست! در آمار و احتمال، و در شاخه کاربردیش که واقعا بهش علاقه مندم این داده ها هستن که باهاشون سر و کله میرنیم! باید بدونیم رفتارشون چطوریه؟ مهربونن و سفره دلشون رو برات باز می کنن؟ یا بعکس خیلی سفت و سختن و حسابی باید پاشون وقت بزاری تا بالاخره زبون باز کنن؟

داده ها پایه و اساس آمار هستن و اگر اشتباه باشن این دیوار تا ثریا کج کشیده میشه! یاد اون عبارت افتادم که میگفت: « آمار دروغ نمی گوید ولی دروغگویان آمار بافی می کنند»

شک بردن در هر فرآیندی از ویژگی های آماری ها هست، چون در حین یادگیری علومی چون احتمال که به حق با آمار یکی شده میفهمی کمتر چیزی می تونه با احتمال کامل رخ بده!

آمار قابلیت پیش بینی داره، به شرطی که اطلاعات صحیح و دقیق داشته باشه، قابلیت پیدا کردن داده های گم شده رو داره و خیلی چیزهای دیگه! آمار رو جدی بگیرید و با تمسخر از کنارش نگذرید!

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *