فرهنگ رانندگی

معمولا همه ما قبل از سفر به هر شهری سعی می کنیم اطلاعاتی در خصوص شهر مورد نظرمون پیدا کنیم. از فرهنگ و سنن تا مکان ها دیدنی و اقامتی و خلاصه جمع آوری اطلاعات در خصوص هر چیزی که بتونه بهمون کمک تا روزهای خوش تر و شادتری رو سپری کنیم. اما اطلاعاتی که در ادامه میخام در اختیارتون قرار بدم شاید توسط کمتر کسی قبل از سفر مورد توجه قرار بگیره و اون مورد در خصوص فرهنگ رانندگی غالب در اون شهر است! میخام براتون از تجریه رانندگی دو ماهم در زاهدان بگم تا حداقل در خصوص رانندگی شهری زاهدان کمی کمکتون کرده باشم! البته امیدوارم …

به عنوان اولین پیشنهاد رانندگی مطمعن در زاهدان باید خدمتتون عرض کنم که خیلی محتاط و آرام رانندگی کنین به دو علت:

اول اینکه چاله چوله ها و سرعت گیر هایی که در این شهر قرار داده شده خیلی بدتر از نمونه های مشابه در سایر شهرها هست متوسط ارتفاع این سرعت گیرها حدودا یه سی سانتی میشه و بر خلاف ظاهر بقیه سرعت گیرها که حالت گنبدی دارن، مکعبی شکل هستن و البته از جنس خود آسفالت لذا بدیهی هست که همرنگ خبایان هستند و کاملا مستتر! پس اگه فکر جون خودتون نیستین حداقل به ماشین بدبخت رحم کنین و آروم تر رانندگی کنین.

دوم اینکه میانگین سرعت رانندگی در زاهدان کلا بالاست، در حدی که افرادی که در حال یادگرفتن رانندگی هستن پشت رل آموزشی سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رو تجربه می کنن، اونوقت شما سرعت بقیه راننده ها رو تصور کنین! حالا وقتی هم سرعت شما بالاست و سرعت طرف مقابلتون هم بالاست و خدایی نکرده تصادفی رخ بده دیگه واویلاست!

خیابان های این شهر واقعا باز و وسوسه انگیز هستند اما لطفا وسوسه نشین و آروم تر رانندگی کنین!

در فرهنگ رانندگی این شهر کمتر چیزی بنام حق تقدم تعریف شده و قانونش به این شکله که هر کی زودتر برسه حق با اونه حالا هرچی که میخاد بشه! همچنین بیشتر رانندگان اعتقادی برای استفاده از راهنما ندارن و خیلی شیک ومجلسی بدون راهنما مسیرشون رو عوض می کنن، پس اگه دیدین اتومبیلی داره از راهنما استفاده میکنه تقریبا به این معنی هست که رانندش قصد داره درست همین الان و بی مهابا تغییر لاین یا تغییر مسیر بده، پس اصلا فکر نکنین بهتون مهلت میده تا ازش رد بشین، اصلا چنین چیزی مرسوم نیست …

اگه یک روز حدود دو ساعت در این شهر رانندگی کنین متوجه خواهید شد که تابلو های راهنمایی و رانندگی هم در این شهر جایگاه خاصی ندارن، مثلا خیابان های یک طرفه رو دو طرفه طی می کنن یا معبر هایی که دو طرفه هستند طوری در اون رانندگی می کنن که آدم فک میکنه یک طرفست!

پارک دوبل در تمام خیابان های این شهر امری طبیعی تلقی شده و به هبچ وجه خلاف محسوب نمیشه! شما دوبل پارک کن و برو سه ساعت دیگه برگرد هیچ اتفاقی برای ماشینت نمیفته مگه اینه بدزدنش! یعنی نه پلیس جریمت کرده و نه مردمی که پشتت گیر کردن اعتراضی می کنن! کلا پارک دوبل در زاهدان درست مثل انرژی هسته ای حق مسلم هر ایرانیست!!!!

القصه دو قانون در فرهنگ رانندگی این شهر نهادینه شده که همگی تابع آن هستند: اینکه طوری رانندگی کنین که کسی رو نکشی و طوری رانندگی کن که تصادف نکی! البته در خصوص دومی مطمعن نیستم …

 

 


 

 

پ.ن: وبسایتم هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشه

توضیح تصویر سربرگ: مسجد جامع مکی زاهدان

 

ابراهیم عطائی

ابراهیم عطائی، زاده ی یازدهم اردیبهشت سال 70 خورشیدی در بیرجند است. وی دوران ابتدایی خود را در شهر تربت جام سپری و درسال 81 به زادگاه خود بازگشت. از همان دوران به طور خودخوان به مطالعه در حیطه ی نجوم آماتور پرداخت. دیپلم رشته علوم ریاضی-فیزیک را در سال 87 دریافت کرد. در سال 88 با ورود به موسسه علوم آسمان مهر فعالیت های نجومی خود را بطور تخصصی تر پیش گرفت. علاقه ی وی بیشتر در حوزه اخترزیست شناسی، عکاسی آسمان شب، نجوم آماتور و آموزش آن است. وی دانش آموخته دانشگاه ملی بیرجند در رشته آمار می باشد و به کاربرد این علم در سایر علوم علاقه بسیار دارد. از جمله مسئولیت های علمی وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مدیر عامل موسسه علوم آسمان مهر عضو هیئت موسس کانون نجوم سپهر دانشگاه ملی بیرجند نویسنده سایت علم بازار مدیریت پروژه کشوری اطلس راهبردی نجوم مقدماتی دبیر علمی همایش های ماهانه علمی ایران مدرس نجوم مقدماتی و عکاسی نجومی عضو سابق دیپارتمان اخترزیست شناسی آیوتامی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *