صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

داشتم یک برنامه مستند از شبکه چهار نگاه می کردم، درباره برادر بزرگترمون، مشتری!
والبته اقمار شگفت انگیزش!
مثل آیو و اروپا! و اینکه هر کردومشون چه شگفتی هایی که ندارن! مثل آیو که فعالترین جرم آتشفشانی هست و مواد معدنی که برای تشکیل حیات ازش منتشر میشه ‌و قمر اروپا که اقیانوسی از آب هست، با آبفشانهایی به ارتفاع ۲۰۰ کیلومتر در فضا! و هیچ بعید نیست با همکاری آیو و تبدیل شدن خورشید به قول سرخ، در اروپا حیاتی تازه شکل بگیره! برام خیلی جالب بود که اقمار گرچه از نظر اندازه به پای سیاراتشون نمیرسن، ولی از لحاظ ویژگی های منحصر به فردشون دست اونا رو از پشت بستن!
یکی دیگه از گرده افشان های کیهانی به نظرم دنباله دارها هستن! روزگاری زمین اونقدر داغ و وحشی بود که مجال هیچگونه حیاتی در اون داده نمیشد، و این دنباله دارها بودن که آب رو به زمین آوردن. و شاید شهاب هایی که پای اجداد ما (موجودات میکروبی ) رو به این کره باز کردن!
گرچه در زمین گرده افشانی گیاهان، باعث باروری و یه جورایی ادامه حیات میشه! اما حقیقت اینه که به نظرم همین گرده افشانی در کیهان هم وجود داره! دنیایی که اون بالاست و با تلسکوپ دیده میشه، و دنیایی که اون زیر زیراست و با میکروسکوپ دیده میشه! به قولی، خیلی دور! خیلی نزدیک!

—————————————————————————————————————————————————————————————-

 

پ.ن: وبسایتم هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشه

تحریر شده بتاریخ بیست و چهارم آذرماه سنه یکهزار و سیصد و نود و چهار هجری خورشیدی

8 پاسخ

  1. دیدگاه میکروسکوپی در کنار دنیایی از پشت تلسکوپ… جمله ی زیبایی نوشتید…
    خیلی دور… خیلی نزدیک…

      1. اتفاقا فیلم مورد علاقه م هست. بی اغراق یکی از شاهکارهای سینمایی ایرانه. بیش از 10 بار دیدمش و هر بار برام عمق بیشتری داشت… به نوعی یادآور دوران نوجوانیم هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *