صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

زمین از زمان شکل گرفتنش تا الان میزبان جانداران متنوعی بوده! از تک سلولی ها بگیرید تا وقتی که ماهی های کوچک پا به این دنیا گذاشتن، تا وقتی که اولین موجود زنده پاشو از دریا به خشکی گذاشت و تا زمانی که پرندگان، آسمان رو نشانه رفتن و تا وقتی که انسان های اولیه به وجود آمدند و تا به ما رسید و این که بعد از ما چه خواهد بود و چه خواهد شد؟ الله اعلم.

به این فکر می کردم که چقدر بد و خشن هستیم. و برای زندگی بقیه جانوران ارزش قایل نیستیم. چه بسا بسیاری از حیواناتی که نسلشون منقرض شده بخاطر بنی بشر بوده. بد نیست نگاهی به لیست حیوانات منقرض شده کشور خودمون بندازیم و کمی بیشتر افسوس بخوریم و نوچ نوچ کنیم!!! چیکار کنیم خب؟ بپریم سر راه تیری که میخاد یوز رو بزنه؟؟؟ مسئولین هم که معتقدن حیوون باید خودش مراقب خودش باشه، اصن حیوونی که مراقب خودش نباشه حیوون نیست که! مگه مسئول بیکاره بدووه دنبال حیوون که مراقبش باشه؟؟؟

شیر ایرانی! این چهره …

شیر ایرانی
شیر ایرانی

« تا سال ۱۳۲۲ ، دسته های ۲ تا ۵ تایی شیر ایرانی در بیشه زارهای جنوب شوش دیده می شده است. ولی از سال ۱۳۲۱ خورشیدی که آخرین شیر ایرانی در شمال غربی دزفول شکار شده است ، اطلاعات دیگری مبنی بر مشاهده این حیوانات ثبت نشده است. اگر چه بواسطه شکار ، طعمه های مسموم ، قطع درختان جنگلی و… اکثر زیستگاههای طبیعی شیر ایرانی در ایران از میان رفته است اما زیرگونه ای از آن همچنان در قرق جنگلی « گیر» در شمالغربی هندوستان به حیات خود ادامه می دهد. 
متاسفانه شیر ایرانی که نقش آن زمانی نماد هویت ملی و زینت بخش پرچم کشور ایران بوده است امروز چنان از سوی ایرانیان با بی مهری مواجه شده است که علاقمندان شیر در هندوستان به خود اجازه داده اند تا نام علمی شیر ایرانی را از Panthera Leo Persica به شیر هندی Panthera Leo Indiaca تغییر دهند.»

ببر مازندران! مطمعن نیستم این عکس خود خدابیامرزش باشه …

 

« آخرین ببر که در مازندران به آن شیر سرخ می گفتند در سال۱۳۳۸ ه ش در جنگل گلستان ٬ در منطقه گرگان ٬ به دست یک شکارچی محلی شکار شد. 
از ببر مازندران تنها یک نقاشی رنگی و چند عکس و چند پوست بجا مانده است . عکسها و پوستها نشان می دهند که رنگ ببر مازندران از ببر بنگال روشنتر ٬ و تا 
اندازه ای نارنجی مایل به قرمز و نوارهای عرضی آن باریکتر و منظمتر و به تعداد بیشتر بوده است . موهای بدن ببر مازندران بلندتر و پرپشت تر از ببر بنگال و کوتاه تر از ببر سیبری و جثه آن بزرگتر از ببر بنگال و کوچکتر از ببر سیبری بوده است . ببر مازندران مرال ٬ گراز ٬ شوکا ٬خرگوش ٬پرندگان ٬ خزندگان گربه وحشی و هنگام گرسنگی کمبود غذا ٬ گاو و گاومیش اهلی شکار می کرد . شکار بی رویه ٬ خشک کردن نیزارها و مردابها برای کشاورزی ٬ باغداری و خانه سازی ٬ از میان رفتن جنگلهای جلگه ای سبب نابودی نسل ببر در ایران شده است.»

 

یوزپلنگ ایرانی! که در حال انقراضه و انشاالله با همین فرمون جلو بریم به لطف الهی سقط میشن و راحت میشیم! بعد میتونیم ده برابر الان براشون افسوس بخوریم! خدا گر ز حکمت ببندد دری، ز رحمت زند قفل محکم تری! یه مدتی طرح پیراهن تیم ملی فوتبال هم بود! نمی دونم تاثیری هم در زندگی این نگون بختا داشته یا نه؟؟؟

یوزپلنگ ایرانی
یوزپلنگ ایرانی

« کمتر از ۶۰ قلاده یوز ایرانی در تمام ایران زیست می کند. برای کسب آمار دقیقی از تعداد این نوع جانور نایاب دوربینهایی در محلهایی که احتمال حضور این جانور وحشی می رود کار گذاشته شده تا آمارگیری دقیقتری صورت گیرد.»

 

پلنگ ایرانی! این چهره ی معصوم!

پلنگ ایرانی
پلنگ ایرانی

 

«متاسفانه اطلاعات لازم درباره پراکندگی و تغییرات درون گونه ای آن وجود ندارد. فقط می دانیم گسترش جغرافیایی نسبتاً وسیعی دارد که ایران در مرکز آن قرار می گیرد اما محدود به ایران نمی شود. آن طور که رکوردهای شکارچیان نشان می دهد پلنگ ایران اگر بزرگترین زیرگونه نباشد یقیناً یکی از بزرگ جثه ترین زیرگونه های پلنگ در دنیا است. 
اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) گاهی در فهرست سرخ خویش برای بعضی زیرگونه ها رتبه ای بالاتر از گونه مربوطه در نظر می گیرد، برای مثال گونه پلنگ را آسیب پذیر (vulnarable) و زیرگونه پلنگ ایرانی را در خطر انقراض (endangered) طبقه بندی می کند.»

 

مورد بعدی سیاهگوش ایران هست!

سیاهگوش
سیاهگوش

«تنها نمونه سیاه گوش موجود در اسارت به عنوان گونه ای کمیاب و در خطر انقراض و فاقد هر گونه آمار و شناسنامه علمی معتبر در ایران و تنها نمونه در دسترس و قابل مطالعه، به مثابه گنجینه یا ذخیره ژنتیکی باارزش در شرایطی غیراستاندارد در پارک ملی پردیسان تهران رها شده و مورد بی مهری مسوولان و کارشناسان حیات وحش قرار گرفته است و در صورتی که بی توجهی نسبت به حفظ و مطالعه این گونه ادامه یابد، آینده ای نامعلوم و به دنبال آن نابودی در انتظار این گونه خواهد بود. »

من هم به نوبه خودم از مسئولین پارک ملی پردیسان تقاضای کم کاری بیشتر دارم تا هرچه سریع تر شاهد انقراض این سیاهگوش جان باشیم!

گربه پالاس! این گوگولی منظورمه! واقعا چطور دلشون اومده این بچه رو منقرض کنن؟؟ شما بودی اینو منقرض می کردی؟؟؟ ای تف …

گربه پالاس
گربه پالاس

« زیرگونه ایرانی آن در تهدید است. در ایران تاکنون از مشهد و سرخس و خوش ییلاق شاهرود و نیز سواحل رود ارس در آذربایجان غربی گزارش شده است. »

 

گوزن زرد ایرانی! 

 

« شوری آب جزیره اشک دریاچه ارومیه، پساب سمی شرکت‌های نفتی در چغازنبیل، تخریب زیستگاه‌ها در دشت ارژن و زباله‌های شهری و بیمارستانی بابل، از مهم‌ترین دلایل در خطر انقراض قرار گرفتن نسل گوزن زرد ایرانی به شمار می‌رود. گوزن زرد ایرانی شاخ‌های بلند و پهن، ۱۵۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر بدن و ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر دم دارد. »

 

حیوون بخت برگشته زیاده که منقرض شده و منم واقعا حوصله ندارم از همشون نام ببرم! ( خدا باعث و بانیش رو منقرض کنه الهی! { در حالی که رو به آسمان کرده، دست خود مشت و بر سینه اش می کوبد! کبوتران چهره ی وی را مورد عنایت قرار می دهند! منقرض شن الهی به حق پنج تن انشاالله که آمین)

 

القصه که مراقب محیط زیست بودن فقط آشغال نریختن نیست. حذف غیر طبیعیه یک نوع حیوون می تونه اکو سیستم کل منطقه رو تحت تاثیر قرار بده. اجازه بدین مثالی بزنم. 

« یکی از عوامل اصلی نابودی فوک‌ها تکثیر نوعی شانه‌داران ژله‌ای مهاجم به نام «نمیوپسیس» (شانه‌دار دریایی مهاجم) است که از طریق کانال ولگا- دن وارد خزر شده و ظرف سال‌های گذشته ضربه سنگینی بر اکوسیستم دریای خزر وارد کرده‌است. تکثیر این آبزی باعث به هم خوردن زنجیره غذایی آبزیان و کاهش ۱۰ برابری فوک خزری شده‌است.

شانه‌دارهای مهاجم نمیوپسیس در دریای خزر از پلانکتونها تغذیه می‌کنند، پلانکتون‌های موجود در دریای خزر تا ۹۰ درصد کاهش یافته‌است. از آن جایی که پلانکتون‌ها غذای اصلی ماهی‌های کوچک کیلکا است، شمار کیلکاها در این دریا کاهش چشم‌گیری داشته‌است. ماهی کیلکا نیز به نوبه خود منبع تغذیه بسیاری از آبزیان این دریا از جمله ماهیان خاویاری و فوک دریای خزر است. در نتیجه اختلال در زنجیره غذایی آبزیان دریای خزر شمار انواع ماهی‌ها و فوک‌ها تا ۱۰ برابر کاهش یافته‌است. فوک‌ها با خوردن آبزیان بیمار و ایجاد تعادل در جمعیت آن‌ها، در اکوسیستم دریای خزر نقش مهمی ایفا می‌کنند.»

 

پس بیاید مراقب تمام محیط زیستمون باشیم! همشون مهمن!

 

منبع – منبع

 


 

پ.ن ۱: دانشمندان البته معتقدن که نسل شوهر هم رو به انقراضه و الان در دوران کم شوهری به سر می بریم و تا چند سال آتی هر چی شوهره میفته زمین و خشک میشه! ( شرطمی بندم الان اکثر خانوما بلند گفتن الهی آمین!) اونایی که شوهر کردن که هیچی، اونایی که هنوز پیدا نکردن، پیدا کنن و زود طرف رو بندازن تو دام! طوری بندازنش که در نره! ترجیحا یه دست و پا ازش بشکنین! خخخخخخخ 

پ.ن ۲: هر هفته یکشنبه راس بیست و سی دقیقه به روز میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *