صفحه میرزا محمد ابراهیم عطائی ( دبیرچی )

مجموعه برداشت ها، خاطرات و آموزش های ابراهیم عطائی

کاملا واضح و بدیهی هست که هر چیزی در اطراف ما آغازی داشته و صد البته مطالعه در خصوص علتش و منشا و آغازش برای درک اینکه چطور جهان به شکل امروزی خودش درومده خیلی ضروریه. این همچنین اولین قدم به سمت گشت و گذار در تغییراتی هست که با گذشت زمان، در تکامل هرچیزی به وجود آمده. و این موضوع نیازمند یک دیدگاه بین رشته ای هست که بتونه ورای یک یا چند رشته ی خاص رو ببینه. در واقع هدف از این سلسله آموزش اینه که یک سری مطالعات علمی رو در خصوص مشاهدات در طبیعت نشون بده و در مورد اینکه چرا جهان به این شکل داره جلو میره توضیح بده.

در ابتدای زمان وقتی کیهان کمتر از کسری از ثانیه عمر داشت فرایند هایی در سطح میکروسکپی غالب بودند. در آن زمان تکامل بین فیزیگ ذرات و کیهان شناسی موجب تکامل اولیه جهان شد. خیلی از وقایعی که امروزه ما آن را مشاهده و اندازه گیری می کنیم از نتایج تعامل آن دوران است. اگر این تعاملات کمی، فقط کمی متفاوت تر از چیزی که هست پیش میرفت, امروزه همه چیز متفاوت می شد. در طول زمان اولین نسل از ستارگان و کهکشان ها شگل گرفتند. بعد از آن اتم ها بر اساس قوانین فیزیک با یکدیگر ترکیب شدند و مولکول ها را شکل دادند و درست در همین لحظه علم شیمی متولد شد. بعد از آن از طریق واکنش های پیچیده ترکیبات شیمیایی در حضور شرایط محیطی مناسب مولول های بیولوژیکی شکل گرفتند و علم زیست شناسی متولد شد. این نشان دهنده ی این مهم هست که چقدر شاخه های مختلف علمی به یگدیگر وابسته هستند. برای فهمیدن منشا دنیا باید بین همه ی علوم پل زد و رابطه ای برقرار کرد.

همانطور که قبلا گفتیم قوانین فیزیم متقارن هستند و می توانند به درستی در گذشته‌ ، آینده و حال به خوبی در فضا استفاده شوند. اما این تقارت نتیجه ای دارد که به آن قوانین بقا می گویند. برای مثال چرا جرم و انرژی در یک سیستم حفظ می شوند؟ این با استفاده از قضیه نوتر توضیح داده می شود چرا که قوانین فیزیک مستقل از زمان هستند. این تقارن در جهان آغازین، ذرات و نیروها را از یکدیگر غیر قابل تشخیض کرده بود و اکنون شکسته شده و این توضیحیست برای این که چرا ما اکنون شاهد نیروها و ذرات متفاوت هستیم‌.

برای کند و کاو در منشا جهان فیزیکی، شامل کیهان، ستاره ها و کهکشان ها نیاز است که قوانین فیزیک را در گذشته برون یابی بکنیم. دانشمندان‌ این را با فرض این که قوانین همه جا و همه زمان معتبر هستند انجام می دهند. بنا براین سوالات زیر ذهن هر فرد پرسشگری را به سمت خودش جلب می کنه:

جرا قوانین بقا به خوبی کار می کند؟

اگر ما قاعده ای برای پیش بینی همه چیز در آغاز کیهان داشته باشیم، چطور آن را ثابت کنیم؟

هرگوشه ی این کهکشان می تواند یک موضوع برای هیجان و اعجاب باشد. این چیزیه که ما را به عنوان یک گونه ی هوشمند، الهام می بخشه و تشویقمون می کنه تا جواب این سوالات اساسی را پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا سوال امنیتی را پاسخ دهید. *